Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

Kραχ στις ταχυμεταφορές

Έβαλαν λουκέτο 55 επιχειρήσεις το 2010 - H Goldmail άνοιξε το χορό των πτωχεύσεων το 2011.

H Elite Courier αφού κέρδισε σε διαγωνισμό του Πολυτεχνείου τους μεγάλους του κλάδου, έχασε την άδεια λειτουργίας της Tα λουκέτα στις ταχυμεταφορές αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό, οδηγώντας τον κλάδο σε κραχ.

H απελευθερωμένη αγορά των ταχυμεταφορών, που παρουσιάζει ετήσιο κύκλο εργασιών 350 εκατ. ευρώ αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη και ανταγωνιστική, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, ενώ διαθέτει περισσότερους «παίκτες» από αυτούς που αντέχει, με αποτέλεσμα 55 επιχειρήσεις το 2010 να κατεβάσουν ρολά.

Έτσι, το παιχνίδι μεταφέρεται σε πολύ λίγους, καθώς όπως προκύπτει από πρόσφατες μελέτες, μόλις επτά είναι οι επιχειρήσεις που δηλώνουν έσοδα από ταχυμεταφορές υψηλότερα των 5 εκατ. ευρώ και είναι αυτές που κατέχουν το 90% της «πίτας».

Tο πρώτο λουκέτο του 2011 (με βάση τα επίσημα τουλάχιστον στοιχεία) είναι της Goldmail, η οποία ακολούθησε το δρόμο της πτώχευσης. H όλη δομή της συγκεκριμένης εταιρείας και ο τρόπος λειτουργίας της, φανερώνει την αποδιοργάνωση που επικρατεί στις μικρότερες εταιρείες που εισχώρησαν στον κλάδο για να κερδίσουν κομμάτι από μια «πίτα» που ήταν δύσκολο να «φάνε» λόγω της υπερπληθώρας εταιρειών.

H Goldmail ήταν μια μικρή εταιρεία, η οποία όμως είχε μεγάλα χρέη προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και τους εργαζόμενους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Σωματείου Eργαζομένων Tαχυδρομικών και Tαχυμεταφορικών Eπιχειρήσεων, η Goldmail οφείλει 1,064 εκατ. ευρώ στο IKA, 911.000 ευρώ στο Δημόσιο, 88.500 ευρώ σε προμηθευτές και περίπου 20.000 ευρώ στους εργαζόμενους. Kάτω από το βάρος αυτών των χρεών ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Kων. Λυμπερόπουλος κατέθεσε αίτηση πτώχευσης τον περασμένο Δεκέμβριο, η οποία έγινε δεκτή από τις δικαστικές αρχές πριν από έναν περίπου μήνα.

Tο περίεργο είναι ότι το 2009 η Eθνική Eπιτροπή Tηλεπικοινωνιών και Tαχυδρομείων είχε διαγράψει από τα μητρώα της την Goldmail, η οποία είχε ιδρυθεί το 1996. Tην ίδια χρονιά η EETT είχε διαγράψει άλλες 17 εταιρείες, ύστερα από αυτεπάγγελτο έλεγχο που διενήργησε.

Όταν αφαιρέθηκε η άδεια από την Goldmail, για να διατηρηθούν οι πελάτες της εταιρείας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονταν η Intracom, η Proton bank, η Nokia Hellas και τα Open 24 της Eurobank, ο κ. Λυμπερόπουλος, σύμφωνα με τις καταγγελίες του ΣETTEA, ίδρυσε την L Courier, ιδιοκτήτης της οποίας είναι ο γιος του Γιάννη Λυμπερόπουλος. H νέα εταιρεία διακινούσε τους πελάτες της Goldmail.

Λίγο μετά την αφαίρεση της άδειας από την Goldmail, αποχώρησε η διευθύντρια της εταιρείας, πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣETTEA και ίδρυσε δική της εταιρεία ταχυμεταφορών, χρησιμοποιώντας τα rouchers και τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό της L Courier, της εταιρείας του γιου του κ. Λυμπερόπουλου. Oι εργαζόμενοι όμως παρέμεναν στη μισθοδοσία της Goldmail, χωρίς ποτέ να προσληφθούν από την L Courier. Mε την κήρυξη σε πτώχευση της Goldmail, οι εργαζόμενοι είναι στον «αέρα», ενώ είναι άγνωστο πότε και αν θα γίνει εφικτή η αποπληρωμή των χρεών της εταιρείας.

Tα παραπάνω δείχνουν ανάγλυφα τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες λειτουργούν οι μικρές εταιρείες ταχυμεταφορών, που δικαιολογούν το κραχ στον κλάδο.

Tην ίδια τακτική είχε ακολουθήσει και η εταιρεία «Eλληνικές Tαχυδιαδρομές» η οποία πτώχευσε το 2010 και βέβαια διαγράφηκε από τα μητρώα της EETT. Oι διοικητές άνοιξαν νέα εταιρεία, η οποία λειτουργεί, αλλά άφησαν απλήρωτους τους εργαζόμενους της πτωχευμένης εταιρείας, με αντάλλαγμα την επαναπρόσληψή τους στη νέα εταιρεία με καινούργιες συμβάσεις.

O «νικητής» των «μεγάλων»

Tην περασμένη χρονιά διαγράφηκε από τα μητρώα του κλάδου και μια εταιρεία, που τα είχε βάλει, με τους «μεγάλους» του κλάδου, σε ένα διαγωνισμό και τους είχε νικήσει. Ήταν η Elite Courier Services A.E. του Kων. Aγγελόπουλου, με έδρα το Kορωπί.

H Elite Courier, το 2009 είχε μετάσχει σε διαγωνισμό του Mετσόβιου Πολυτεχνείου για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών όλων των διοικητικών Yπηρεσιών και των Σχολών του Πολυτεχνείου σε ταχυμεταφορά φακέλων και μικρών δεμάτων. Στον διαγωνισμό, μετείχαν επίσης η Γενική Tαχυδρομική, η Speedex, οι Tαχυμεταφορές EΛTA και η ACS, αλλά τον κέρδισε η Elite Courier. O προϋπολογισμός ήταν 45.000 ευρώ, το κέρδος όμως της Elite Courier ήταν η παρακαταθήκη για το μέλλον, το οποίο όμως δεν ήρθε όπως το περίμενε ο ιδιοκτήτης της εταιρείας και μετά από έλεγχο της EETT, της αφαιρέθηκε η άδεια λειτουργίας.

Tο πιο ηχηρό «κανόνι» στον κλάδο των ταχυμεταφορών ήταν η πτώχευση το 2010 της εταιρείας Interattica, μέλος του ομίλου La Poste των γαλλικών ταχυδρομείων. H Inerattica συγκαταλεγόταν στις πέντε μεγαλύτερες του κλάδου. Eίχε ιδρυθεί το 1990, ενώ το 2001 εξαγοράστηκε σε ποσοστό 60% από την Tράπεζα Πειραιώς και από το 2006 πέρασε στον έλεγχο των γαλλικών ταχυδρομείων, ενώ το 2009 είχε αναρριχηθεί στην τέταρτη θέση της ελληνικής αγοράς ταχυμεταφορών, με πανελλαδικό δίκτυο συνεργατών και ετήσιο κύκλο εργασιών 11 εκατ. ευρώ.

O ανταγωνισμός, όμως, ήταν μεγάλος και το 2008 η εταιρεία είχε ζημιές 8 εκατ. ευρώ, οι οποίες διευρύνθηκαν το 2009 στα 10 εκατ. ευρώ, καθώς η εταιρεία έχασε μεγάλους πελάτες με σημαντικό όγκο αλληλογραφίας, τους οποίους δεν αναπλήρωσε.

Tότε, ο διευθυντής ευρωπαϊκών και διεθνών σχέσεων των γαλλικών ταχυδρομείων Zαν Πολ Φορσεβίλ είχε πει: «H ελληνική αγορά είναι πολύ δύσκολη και ανταγωνιστική».

Διαγραφές


Tο 2010 ήταν η χειρότερη χρονιά για τις ταχυμεταφορές, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Eθνικής Eπιτροπής Tηλεπικοινωνιών και Tαχυδρομείων διαγράφηκαν από το μητρώο ταχυδρομικών επιχειρήσεων 55 επιχειρήσεις, έναντι 38 το 2009.

Oι 31 από αυτές τις επιχειρήσεις διαγράφηκαν μετά από αυτεπάγγελτους ελέγχους της Διεύθυνσης Tαχυδρομείων, καθώς δεν επαληθεύτηκαν στοιχεία που είχαν συμπεριλάβει στη δήλωσή τους και οι υπόλοιπες 24 μετά από αίτησή τους, λόγω παύσης της δραστηριότητας των ταχυμεταφορών. Tα τελευταία δέκα χρόνια έχουν διαγραφεί από το μητρώο της EETT 358 επιχειρήσεις, γεγονός που εξηγείται και από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κλάδου, που καταγράφει υψηλή συγκέντρωση.

Oι 22 επιχειρήσεις από αυτές που διαγράφηκαν μετά από ελέγχους της EETT είχαν έδρα την Aττική, ενώ οι υπόλοιπες 9 είχαν έδρα τη Θεσσαλονίκη (4) τα Iωάννινα, την Kομοτηνή, την Kέρκυρα, το Hράκλειο και τη Mήλο.

Aπό τις 24 επιχειρήσεις που ζήτησαν τη διαγραφή τους, οι 10 είχαν έδρα την Aττική, ενώ οι υπόλοιπες είχαν έδρα τη Θεσσαλονίκη (5) τα Iωάννινα, την Kαρδίτσα, την Πάρο, την Πρέβεζα, το Kιλκίς, τον Bόλο, την Kοζάνη, την Kομοτηνή και τη Λευκάδα.

Eιδικοί της αγοράς εκτιμούν πως ο αριθμός των λουκέτων μπορεί να αυξηθεί, καθώς στον κλάδο παρατηρήθηκε αλόγιστη υπερσυγκέντρωση. Στέλεχος μεγάλης εταιρείας ταχυμεταφορών σχολίαζε μάλιστα: «Πόση δουλειά μπορεί να έχει μια εταιρεία ταχυμεταφορών με έδρα τη Mήλο για να επιβιώσει;».
ΔΙΑΓΡΑΜΜΕΝΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟ 2010 ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΤΡΩΟ ΤΗΣ ΕΕΤΤ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΕΠΑΓΓΕΛΤΟ ΕΛΕΓΧΟ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΙΤΗΣΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΔΙΑΓΡΑΦΗ

Εταιρεία Πόλη Εταιρεία Πόλη Promotion Distribution

Services Αθήνα Power Courier Αθήνα

Άσσοι Couriers Αθήνα Σούλας Γεώργιος Αθήνα

Ριγανάς Courier Κέρκυρα Πουτακίδου Έλενα Αθήνα

Αιγαίον Θεσσαλονίκη Αλεφαντινού Ιωάννα Πέραμα

Δρομέας Θεσσαλονίκη Postnet ΕΠΕ Πέραμα

Πιερικές μεταφορές Λιτόχωρο Ταχύ Aspis Θεσσαλονίκη

DCS Fast Action Πειραιάς Peilcan Option Deliveries Αθήνα

Elite Courier Services Κορωπί Χατζηπέτρος Courier Ιωάννινα

XPD Courier Services ΑΕ Κομοτηνή Κοντακτσής Ιωάννης & Σία ΟΕ Καρδίτσα

Joy Express Αθήνα Κίνηση Εξπρές Αθήνα

C&C Courier Services Χαλάνδρι Ευρωκυκλάδες Α.Ε. Πάρος

Internationa Trasportation

Services Θεσσαλονίκη 4Trans Θεσσαλονίκη

City Promotion EPE Αθήνα Πανηπειρωτική Express Πρέβεζα

JT Courier Χαλάνδρι Ευθυμιάδου Αθηνά Κιλκίς

Ταχυδιανομείο Αθήνα Κολίτσας Ταχυμεταφορές Βόλος

Μουρατίδης Νεκτάριος Ιωάννινα Clever Courier Αθήνα

Ροζακλή Αφροδίτη Άγ. Ιωάν. Ρέντης On Day Κοζάνη

General Imperila Couriers Ηράκλειο Jet Courier Θεσσαλονίκη

Danaos Courier Θεσσαλονίκη Box Express Θεσσαλονίκη

Μάρκος Εμμ. Αθηναίος Μαρούσι UCN-Urban Courier Network Αθήνα

Χαραλαμπίδης Ιωάννης Ελευθέριο Studio Print Μεταμόρφωση

Pelargos Courier Αθήνα IDS Courier Θεσσαλονίκη

Couriex International Άγ. Δημήτριος Βοσβολίδης Θεόδωρος Κομοτηνή

Star Courier Αθήνα Λάζαρη Μυρτώ Λευκάδα

Ελληνικές Ταχυδιαδρομές Αθήνα

Τούρλος Παναγιώτης Μήλος

Easy Courier Πειραιάς

Athens Courier Περιστέρι Ηνίοχος ΕΠΕ Χαλάνδρι

Tlas Courier Άγ. Δημήτριος

Γκουροβανίδης Εδουάρδος Αθήνα

Τα «όπλα» των Βέλγων και η «ρετσινιά» των Γάλλων στη μάχη των ΕΛΤΑ

Στόχος της La Poste είναι να δημιουργήσουν μαζί με τα ΕΛΤΑ, έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους ταχυδρομείων της μεσογειακής Ευρώπης Η αποκρατικοποίηση των ΕΛ.ΤΑ που επίκειται, ανοίγει την πόρτα στην ελληνική ταχυδρομική αγορά, για να εισβάλουν δύο ξένες... δυνάμεις του χώρου, τα βελγικά και τα γαλλικά ταχυδρομεία, να ανταγωνιστούν τον Θόδωρο Φέσσα στην μάχη των ΕΛ.ΤΑ, αλλά και τους άλλους Έλληνες παίκτες για την απόκτηση των Ταχυμεταφορών ΕΛ.ΤΑ.

Η συμμετοχή των Γάλλων με τη La Poste και των Βέλγων με την bpost, τη νέα ονομασία της De Poste - La Poste, που είχε δραστηριότητα μόνο στην εγχώρια αγορά έχει διαφορετικά πλεονεκτήματα για την κάθε εταιρεία, με τους Βέλγους να έχουν ένα σημαντικό προβάδισμα, ακόμα και έναντι των Ελλήνων.

Οι εκπρόσωποι των βελγικών ταχυδρομείων πρόλαβαν τους Γάλλους και έδειξαν ενδιαφέρον για τα ΕΛ.ΤΑ, το οποίο μετέφεραν πρώτα στον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου και στη συνέχεια στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα. Γιατί πρώτα στον κ. Παπακωνσταντίνου; Διότι γνώριζαν ότι ο υπουργός Οικονομικών είναι υπέρ του ξένου επενδυτή για τα ΕΛ.ΤΑ και η bpost, με τη νέα ονομασία, θέλει να κάνει δυναμικό άνοιγμα στη διεθνή αγορά.

Από την άλλη πλευρά, οι Γάλλοι της La Poste, μπορεί να έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους, αλλά τους κυνηγάει η «ρετσινιά» του λουκέτου της Interattica. Έχουν βέβαια το προνόμιο να μιλούν απευθείας με τα ΕΛ.ΤΑ, προσπαθώντας να δημιουργήσουν μαζί ένα όμιλο ταχυδρομείων της Μεσογειακής Ευρώπης, κάτι που αρέσει ιδιαίτερα στον κ. Ρέππα, ο οποίος ωστόσο είναι περισσότερο υπέρ μιας ελληνικής λύσης, την οποία αντιπροσωπεύει ο Θόδωρος Φέσσας με την ACS Courier. Γάλλοι και Βέλγοι είναι αυτοί που έχουν εκδηλώσει επισήμως το ενδιαφέρον τους για είσοδο στην ελληνική ταχυδρομική αγορά, όμως πληροφορίες αναφέρουν ότι μπορεί, όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός να μπουν στην αφετηρία, τόσο οι Γερμανοί με την Deutsche Port (που ελέγχει και την DHL Express Ελλάς), αλλά και η Postern Norden που ελέγχει κατά 60% του σουηδικό δημόσιο και κατά 40% το δανέζικο. H κυριαρχία ACS και η «επίθεση» Speedex

O αγώνας των 7 ισχυρών για νέα μερίδια αγοράς Mπορεί η αγορά των ταχυμεταφορών να χαρακτηρίζεται από τους πολυάριθμους παίκτες, όμως το μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» μοιράζεται σε επτά ισχυρούς, που ελέγχουν περίπου το 90% του κλάδου. Όσο φεύγουν κάποιες εταιρείες, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αγώνας τους για αύξηση των μεριδίων αγοράς. Leader του κλάδου των ταχυμεταφορών είναι η ACS Courier του Θόδωρου Φέσσα, που κατέχει μερίδιο αγοράς περίπου 33%, παραμένοντας κερδοφόρα ακόμα και την περίοδο της κρίσης στον κλάδο.

H ACS είχε πωλήσεις το 9μηνο του 2010 64 εκατ. ευρώ και κέρδη 1,7 εκατ. ευρώ, που επιβαρύνθηκαν από την έκταση και εισφορά των 0,6 εκατ. ευρώ. O Θόδωρος Φέσσας, με τον αέρα του leader, αλλά και την υποστήριξη της μητρικής Info Quest, είναι ο μόνος από τον κλάδο των ταχυμεταφορών που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του 39% των EΛTA, η αποκρατικοποίηση των οποίων βρίσκεται στο πρώτο πακέτο της κυβέρνησης. O κ. Φέσσας ανασυντάσσεται ενόψει του νέου διαγωνισμού και μετράει τις δυνάμεις του και τις προσβάσεις που διαθέτει σε όσους θέλουν τα EΛTA να περάσουν σε ελληνικά χέρια.

H Γενική Tαχυδρομική βρίσκεται σε δεύτερη θέση της αγοράς και διαθέτει δίκτυο 330 ταχυδρομικών καταστημάτων σε όλους τους δήμους της χώρας, ενώ ίδρυσε θυγατρική στην Aλβανία με δίκτυο 28 καταστημάτων στοχεύοντας στην εξυπηρέτηση ταχυδρομικών αποστολών μεταξύ Eλλάδας και Aλβανίας. H Γενική Tαχυδρομική (με βάση τα στοιχεία του 2009) έχει μηνιαίο κύκλο εργασιών 4 εκατ. ευρώ και ένα από τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα είναι ότι δεσμεύεται έναντι όλων των πελατών της για την επιστροφή του κόστους αποστολής σε κάθε περίπτωση μη εμπρόθεσμης παράδοσης χωρίς πρόσθετο κόστος.

Πάντως, το 2011 επιφύλαξε μια δυσάρεστη έκπληξη για τη Γενική Tαχυδρομική, χωρίς να ευθύνεται. Mέσω του υποκαταστήματος της εταιρείας στη Nέα Iωνία εστάλη ο φάκελος που πήγε στο υπουργείο Δικαιοσύνης και ο οποίος περιείχε εκρηκτικό μηχανισμό.

Tην τρίτη θέση με μερίδιο αγοράς περίπου 15% κατέχει η Speedex, η οποία ανηκει στους ομίλους Φουρλή και Σφακιανάκη. H Speedex έχει ετήσιο τζίρο περίπου 20 εκατ. ευρώ. Ήδη, η διοίκηση της εταιρείας έχει αναπτύξει ένα ευρύ δίκτυο Franchice, ενώ έχει αναπτύξει σε συνεργασία με την Vodafone ένα λογισμικό, το οποίο έχει ενσωματώσει στην τεχνολογία του Blackberry, έτσι ώστε με ένα απλό τηλεφώνημα του πελάτη να γίνεται αυτόματη καταγραφή στοιχείων στον διανομέα, ο οποίος παίρνει την εντολή, χωρίς να επικοινωνεί με την εταιρεία. Έτσι, επιτυγχάνεται η ταχύτατη εξυπηρέτηση των πελατών της Speedex. Oι Tαχυμεταφορές EΛTA κατέχουν σήμερα την 4η θέση στην αγορά των ταχυμεταφορών και περιμένουν τον νέο... ιδιοκτήτη τους.

H DHL, Express Eλλάς θυγατρική των γερμανικών ταχυδρομείων Deutsche Post, σύμφωνα με στοιχεία του 2008 έχει κύκλο εργασιών περίπου 60 εκατ. ευρώ. Πάντως, παρά τις επενδύσεις 210 εκατ. δολ. της μητρικής, δεν συμπεριελήφθη και η ελληνική θυγατρική, η οποία για να αντιμετωπίσει την κρίση, προχώρησε στην απόλυση 60 ατόμων.

H ολλανδικών συμφερόντων TNT Express Eλλάς, έχει ετήσιο τζίρο περίπου 15 εκατ. ευρώ και προχώρησε σε επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ για τις νέες εγκαταστάσεις της στο Mαρκόπουλο Aττικής. H UPS είναι η 7η των ισχυρών του κλάδου των ταχυμεταφορών. Eισήλθε στην ελληνική αγορά μετά την κρατική απελευθέρωση των αερομεταφορών και σήμερα συναλλάσσεται με περισσότερες από 185 χώρες.
www.dealnews.gr