Σημαντικές αλλαγές αναμένονται στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Μ. Βορίδη, με τίτλο «Ρύθμιση λειτουργίας της Ταχυδρομικής Αγοράς, θεμάτων Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και άλλες διατάξεις». Οι διατάξεις του σχεδίου νόμου, που καθορίζουν τους όρους απελευθέρωσης της ελληνικής ταχυδρομικής αγοράς που εφαρμόζονται από 1/1/2013, όπως επιβάλλει η σχετική Κοινοτική Οδηγία, θα συζητηθούν σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων.
Σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), το σχέδιο νόμου δεν είναι εναρμονισμένο με τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Επίσης, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ζητούν από τον υπουργό την αλλαγή του πλαισίου αδειοδότησης των κεραιών για τις οποίες έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα αδειοδότησης.
Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, το νομοσχέδιο ορίζει ότι στις νέες αδειοδοτήσεις, οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας αποκτούν πιστοποιητικό πληρότητας για τη λειτουργία τους, εφόσον δεν υπάρχει αρνητική γνωμάτευση από μια κρατική υπηρεσία εντός 4μήνου. Για τις χιλιάδες όμως εκκρεμείς αιτήσεις αδειοδότησης κεραιών, ο νόμος προβλέπει εντός 24 μηνών, οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες να γνωμοδοτήσουν κατάλληλα.
Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας θέλουν να αποκτήσουν τη δυνατότητα να εντάσσουν τις υφιστάμενες (και εκκρεμείς) αιτήσεις αδειοδότησης κεραιών στο νέο αδειοδοτικό καθεστώς που προβλέπει ο νόμος. Ο λόγος: οι εταιρείες θεωρούν ότι η μεταβατική περίοδος των 24 μηνών που παρέχει ο νόμος δεν θα επαρκέσει για την αδειοδότηση των εκκρεμών αιτήσεων, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα έχουν περάσει πολύ περισσότερα χρόνια χωρίς το συγκεκριμένο έργο να έχει ολοκληρωθεί, με αποκλειστική υπαιτιότητα της πολιτείας. Συνολικά, από το 2006 που εφαρμόζεται η υφιστάμενη νομοθεσία, μέχρι σήμερα μόνο 1.500 από τις 6.000 λειτουργούσες κεραίες κινητής τηλεφωνίας έχουν αδειοδοτηθεί.
Σε ό,τι αφορά τις ρυθμίσεις της ταχυδρομικής αγοράς, οι αντιδράσεις είναι σοβαρές, δεδομένου ότι με τις σχετικές ρυθμίσεις δεν συμφωνεί ακόμη και η ίδια η ΕΕΤΤ. Σύμφωνα με επιστολή που απέστειλε η Επιτροπή στον υπουργό Μ. Βορίδη, οι διατάξεις του νομοσχεδίου παραβιάζουν τις κοινοτικές αρχές (π.χ. της διακριτικής μεταχείρισης), αφού σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, ο υπουργός -και εν δυνάμει βασικός μέτοχος των ΕΛΤΑ- θα είναι εκείνος που θα επικυρώνει τα πρόστιμα προς τον οργανισμό. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις τον έλεγχο της τήρησης των όρων της σύμβασης του φορέα παροχής καθολικής υπηρεσίας (ΕΛΤΑ) θα έχει ο ίδιος ο υπουργός, παραβιάζοντας την οδηγία 2008/6/ΕΚ. Επίσης, ο υπουργός θα αποφασίζει για τις ειδικές ρυθμίσεις σχετικά με την κατ’ οίκον διανομή των ταχυδρομικών δεμάτων και τα όρια βάρους τους. Τέλος, ο υπουργός θα εγκρίνει τις περιοχές εγκατάστασης γραμματοθυρίδων(!) προκειμένου να καλυφθούν προβλήματα που προκύπτουν από απουσία οδοσήμανσης.
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ακόμη απαλλαγή των ΕΛΤΑ από την υποχρέωση καταβολής οικονομικής συνεισφοράς στις διοικητικές και λειτουργικές δαπάνες της ΕΕΤΤ, αντίθετα με τις προβλέψεις της Οδηγίας. Επίσης, η ανάθεση της Καθολικής Υπηρεσίας στα ΕΛΤΑ για 15 χρόνια χωρίς να τεθούν προϋποθέσεις για ενδεχόμενη διακοπή του ορισμού ως φορέα καθολικής υπηρεσίας (π.χ. σε περίπτωση παροχής χαμηλής ποιότητας ΚΥ, υπέρογκου κόστους κλπ.), νοθεύει τον ανταγωνισμό, αφού, όπως επισημαίνεται «με τον τρόπο αυτό, ο ΕΛΤΑ δεν έχει κανένα κίνητρο να είναι αποτελεσματικός, αφού ούτε την ανάθεση έως το 2028 κινδυνεύει να χάσει, ούτε μπορεί να ελεγχθεί ουσιαστικά από την ΕΕΤΤ», καταλήγει η επιστολή της Επιτροπής προς τον κ. Βορίδη.
Δημοσίευση : 17-01-12