Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012

ΕΛΤΑ: “Μαύρη τρύπα” λόγω Τ.Τ. - PSI

Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Μια «μαύρη τρύπα» ύψους 167 εκατ. ευρώ δημιουργούν στα Ελληνικά Ταχυδρομεία η κάθετη υποχώρηση της χρηματιστηριακής αξίας της συμμετοχής τους (10%) στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και το «κούρεμα» των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου που κατείχαν, στο πλαίσιο του PSI. Ήδη, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων έχει υποχωρήσει κάτω από το ήμισυ του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, όμως η διοίκηση εκτιμά πως σταδιακά τις επόμενες χρήσεις, με την αύξηση της κερδοφορίας, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων θα υπερβεί εκ νέου το όριο του 50%.

Για την σοβαρότητα του ζητήματος, η προειδοποίηση των ορκωτών λογιστών στις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΤΑ για το 2011 που δημοσιοποιήθηκαν προ ημερών, είναι σαφής. Αναφέρουν πως στο λογαριασμό ενεργητικού «Διαθέσιμα προς Πώληση» περιλαμβάνονται συμμετοχή σε εταιρεία εισηγμένη στο X.A (αφορά στο 10% του Τ.Τ.), ομόλογα του ελληνικού δημοσίου και αμοιβαία κεφάλαια, τα οποία στο σύνολό τους έχουν αποτιμηθεί στην εύλογη αξία τους. Η καθαρή αρνητική διαφορά που προκύπτει, ύψους 167 εκατομμυρίων ευρώ περίπου (συνολική απομείωση 209 εκατ. ευρώ περίπου, μείον ο αναλογούν αναβαλλόμενος φόρος 42 εκατ. ευρώ) έχει καταχωρηθεί στα ίδια κεφάλαια, ενώ το ποσό που αντιστοιχεί στον αναλογούντα αναβαλλόμενο φόρο έχει καταχωρηθεί στο σχετικό λογαριασμό ενεργητικού.

Οι ορκωτοί τονίζουν πως η πτώση της χρηματιστηριακής αξίας της συμμετοχής καθώς και των αμοιβαίων κεφαλαίων είναι «παρατεταμένη και σημαντική» και συνιστά απομείωση της αξίας τους. Επιπρόσθετα, αναφέρουν πως, τα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου που κατείχαν τα ΕΛΤΑ έχουν υποστεί απομείωση της τάξεως 70% επί της ονομαστικής τους αξίας ως αποτέλεσμα του PSI (σ.σ. οι απώλειες από το haircut ήταν της τάξης των 8,8 εκατ. ευρώ για τα ΕΛΤΑ), συνεπώς «ποσό 167 εκατομμυρίων ευρώ περίπου έπρεπε να είχε επιβαρύνει τα αποτελέσματα της χρήσεως μέσω της Κατάστασης Συνολικού Εισοδήματος ενώ δεν επηρεάζεται η Κατάσταση Οικονομικής Θέσης».

«Καταστροφικό deal»
Η απόκτηση του 10% του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου από τα ΕΛΤΑ είχε πραγματοποιηθεί το Μάιο του 2006. Τα ΕΛΤΑ υπέγραψαν με το Ελληνικό Δημόσιο σύμβαση για την αγορά του 10% των μετοχών του Τ.Τ., προχωρώντας μάλιστα σε σημαντικό δανεισμό. Όπως αναφέρεται στη λογιστική κατάσταση του 2011, για την αγορά των 28,4 εκατ. μετοχών του Τ.Τ., τα ΕΛΤΑ κατέβαλαν συνολικά το ποσό των 211,73 εκατ. ευρώ. Στις 31 Δεκεμβρίου 2011, η τιμή της μετοχής του Τ.Τ στο Χ.Α. διαμορφώθηκε στα 0,40 ευρώ (31 Δεκεμβρίου 2010:  2,93 ευρώ) ανά μετοχή και η συνολική αξία των μετοχών ανήλθε σε 11,3 εκατ. ευρώ (31 Δεκεμβρίου 2010: 83 εκατ. ευρώ),  με αποτέλεσμα η συνολική ζημιά από την απομείωση των μετοχών του Τ.Τ. να ανέρχεται στο ποσό των 200,3 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2011. Χθες, η μετοχή του Τ.Τ. έκλεισε στα 0,26 ευρώ, με την αξία της συμμετοχής των ΕΛΤΑ να υποχωρεί στα 7,4 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση, πάντως, από την πλευρά της αναφέρει πως «δεν προέβη σε πρόβλεψη απομείωσης, καθώς θεωρεί πως η υποτίμηση της τιμής της μετοχής στο Χ.Α., είναι αποτέλεσμα της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας και δεν αντικατοπτρίζει την

 
πραγματική της αξία», σημειώνει πως «δεν έχει σκοπό να την ρευστοποιήσει στο προσεχές μέλλον» και θεωρεί πως «η αξία κτήσης της είναι ανακτήσιμη».

Πρώην διοικητικά στελέχη των ΕΛΤΑ με τα οποία επικοινώνησε το Capital.gr χαρακτήριζαν (εκ των υστέρων) «καταστροφική» τη συμφωνία του 2006, η οποία πραγματοποιήθηκε υπό την πίεση του Δημοσίου να αντλήσει πόρους με κάθε δυνατό τρόπο και επιβάρυνε την εταιρεία με σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις. Ενδεικτικά, βέβαια του πως αξιολογούνταν τότε το deal είναι όσα αναφέρονταν ένα χρόνο αργότερα, στον απολογισμό της χρήσης του 2007 των ΕΛΤΑ: «Η αγορά του 10% των μετοχών του ΤΤ από τα ΕΛΤΑ (....) ήταν μιας ιστορικής σημασίας στρατηγική κίνηση, η οποία καθορίζει την αναπτυξιακή πορεία και των δύο εταιριών. Είναι ενδεικτικό ότι η αξία των ΕΛΤΑ έχει ήδη αυξηθεί σημαντικά από τις υπεραξίες και μόνο της μετοχικής συνεργασίας του με το ΤΤ, ενώ η αύξηση της αξίας του ΤΤ ήταν βεβαίως και αποτέλεσμα της στρατηγικής του συνεργασίας με τον ΕΛΤΑ, μέσω της οποίας απέκτησε πρόσβαση στο μεγαλύτερο δίκτυο λιανικής της χώρας».

Παραμένουν κερδοφόρα
Σε κάθε περίπτωση, τα ΕΛΤΑ παραμένουν στην κερδοφορία συνεχίζοντας την υλοποίηση ενός προγράμματος μείωσης των δαπανών μισθοδοσίας και συνολικά των λειτουργικών δαπανών, μειώσεις οι οποίες σχεδόν υπερκάλυψαν τις απώλειες που υφίστανται τα έσοδα από τη συρρίκνωση των μεγεθών στο σύνολο της ταχυδρομικής αγοράς. Οι δαπάνες μισθοδοσίας υποχώρησαν πέρυσι κατά 10% σε σχέση με το 2010, λόγω των περικοπών που επιβλήθηκαν αναδρομικά με το Ν.4024/2011, της επιτάχυνσης του ρυθμού συνταξιοδότησης του τακτικού προσωπικού και της μειωμένης απασχόληση εκτάκτων υπαλλήλων. Σημαντικές μειώσεις επιτεύχθηκαν επίσης σε μια σειρά λειτουργικών δαπανών όπως στα ενοίκια και στις δαπάνες outsourcing.

Αναλυτικά, πέρυσι ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε ενοποιημένο επίπεδο στα 484 εκατ. ευρώ έναντι 543 εκατ. ευρώ το 2010, παρουσιάζοντας μείωση 10,9%. Τα ΕΒΙΤDA διαμορφώθηκαν στα 16,6 εκατ. ευρώ έναντι 20,9 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ τα κέρδη προ φόρων του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 2,5 εκατ. ευρώ έναντι 3,3 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.

Κατά τη διάρκεια του 2011 στην ελληνική ταχυδρομική αγορά εκτιμάται ότι διακινήθηκαν περίπου 591 εκατ. ταχυδρομικά αντικείμενα παρουσιάζοντας μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος κατά 12,8%. Από το σύνολο των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινήθηκαν κατά το 2011, ποσοστό 95% αφορά σε επιστολές, ενώ το υπόλοιπο 5% αφορά σε διακίνηση δεμάτων. Ο Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΕΛΤΑ) διακινεί το 94% των επιστολών που διακινούνται στον Ταχυδρομικό Κλάδο, ενώ το μερίδιό του μειώνεται στη διακίνηση δεμάτων, τα οποία κατά 93% διακινούνται από ιδιωτικούς ταχυδρομικούς παρόχους.

nikos.chrissikopoulos@capital.gr 


Πηγή:www.capital.gr